רבים מהאירועים בעלי חשיבות היסטורית שהתרחשו במהלך מאות שנים אחרונות שינו את הדרך שבה אנו חושבים, מתנהגים, מתקשרים אחד עם השני, יוצרים ובונים מרחבי המחיה והעבודה. לא רק מלחמות ומהפכות חברתיות, לא רק אסונות הטבע, אלא גם מגיפות ענק השפיעו על סגנון החיים והעבודה של בני האדם, הביאו קונספטים חדשים בכל תחומי המשק ועיסוק של בני האדם, גם בענפי הבניה, הארכיטקטורה ועיצוב הפנים. מערכות ביוב משוכללות, מתקני ההיגיינה המודרניים, מערכות אוורור, תכנון הארכיטקטוני בדגש על מרחבים פתוחים – כל אלה הומצאו בעקבות מגפת השחפת, שעוררה בבני האדם במאה ה-19 מודעות קולקטיבית לצורך בשמירה על הריחוק והניקיון כדי להימנע מזיהומים והדבקות.

גם וירוס הקורונה ישנה את חיינו בדרכים ואופנים רבים. קשה לנבא כיצד ייראה העולם לאחר הקורונה, אך יש משהו שאנו כבר יודעים: מוקדם או מאוחר, נצטרך לצאת מבתינו ולחזור לעבודה. מובן מעליו שעולם העבודה שלנו יהיה שונה מזה שהתרגלנו אליו בעבר. חלק מהשינויים ילוו אותנו כל עוד לא יימצא החיסון לקורונה. שינויים אחרים יהפכו לכללי שגרה קבועים, שיעזרו לנו להתמודד עם הנגיפים הקיימים והעתידים לבוא.

עיצוב משרדים

מה ישתנה בחללי העבודה בהם אנו עובדים?

ראשית כל, יושם הדגש על ניקיון ושמירה על היגיינה. נהל שטיפת הידיים, ניגוב משטחים לאחר השימוש, הקפדה על חיטוי משרד באמצעות חומרים אנטי בקטריאליים – כל אלה יהפכו לנורמה. בחדרי שירותים יותקנו דלתות ופחים סניטריים, המאפשרים שימוש ללא נגיעת ידיים. פינות קפה ומטבחונים יתרחבו, כדי למנוע צפיפות ולכלוך.

לצורך מניעת ההדבקה, יהפכו אזורי כניסה למשרדים למתחמים מופרדים משאר החלל, ויועדו לבדיקת חום. אזורים מסוימים יוקצו למתחמים המשמשים לשטיפת הידיים. משרדי עבודה רבים יעבדו במתכונת משמרות ושעות גמישות, כדי לשלוט במספר האנשים שנמצאים באותו מקום בו זמנית. העובדים יידרשו לחבוש מסיכות (ואולי גם ככפות) במשך כל שעות העבודה ולהימנע ממפגשים אישיים ומישיבות רבות משתתפים.

רוב השינויים הפיזיים בארגון החללים יתרחשו כדי ליצור הפרדה פיזית בין העובדים, לצורך מניעת העברת הנגיף מאדם לאדם. כך למשל, ייעשה שימוש נרחב באלמנטים עיצוביים החוצים מרחבים משותפים, כמו מחיצות לשולחן עבודה וקירות גבס. במשרדים גדולים או כאלה שיש בהם קבלת קהל, יושם דגש על הגבלת תנועה, באמצעות פרגודים, חללי המתנה מרווחים, שלטים וסימונים על הרצפה. בבנייני משרדים שייבנו בעתיד יותקנו מעליות “חכמות” שמגבילות מספר המשתמשים בו זמנית.

חללי עבודה משותפים, שהפכו בשנים אחרונות לטרנד, כנראה יאבדו מהפופולאריות שלהם. אם עד לפני התפשטות הנגיף הקונספט של שיתופי פעולה היה לעקרון ייסוד של כל משרד מודרני, הרי שעכשיו, כאשר הקרבה האנושית הפכה למסוכנת, הדגש יעבור על עבודה אינדיבידואלית ותקשורת דיגיטלית.

מגפת הקורונה כבר הרגילה אותנו להשתמש באמצעים דיגיטליים כדי לתקשר בינינו. התקשורת הדיגיטלית תלווה אותנו גם כאשר נחזור לעבודה במשרד. לשם כך, יצטרכו העובדים חללי מדיה משוכללים, המיועדים לשיחות וידאו קונפרנס, המאובזרים במסכי מולטימדיה וציוד תקשורת מתקדם. ייתכן כי חדרי האוכל המשותפים, שיתבטלו כלל, או שהשימוש בהם יוגבל, יעברו “הסבה” יועדו לצורך זה.

אך אם אצלנו בישראל, השינויים בעיצוב משרדים וחללי עבודה עדיין נמצאים בשלב התכנון, ישנם מקומות בהם כבר החלו ליישם את המגמות החדשות. כך למשל, חברת הנדל”ן המסחרית קושמן וויקפילד סייעה ל -10,000 ארגונים בסין להחזיר כמעט מיליון איש לעבודה.

הקונספט, אותו יצרה החברה, מתבסס על המחקר והלמידה בשטח, איסוף הנתונים מארגוני הבריאות וההמלצות של מדענים ורופאים שמתמחים בתחום האפידמיולוגיה. גם משרדיה של החברה עצמה, הממוקמת בהולנד, עברו שינוי מהותי, שמטרתו – ליצור תנאים למניעת התקהלות והקפדה על הרגלים סניטריים.

המערך כולו מבוסס על כלל מרכזי – שמירה על המרחק של שני מטר בין אדם לאדם. כדי לאפשר תנאי זה, שולחנות העבודה במשרדי החברה הורחקו אחד מהשני ובסמוך לכל שולחן, על השטיח, הוטבע סימן ויזואלי, המסמן את גבול הקרבה של שני מטרים. התנועה במשרד הינה חד כיוונית ומכוונת באמצעות החצים. בתחילת כל יום העובדים מתבקשים לכסות את משטחי העבודה על ידי נייר מגן, אשר נזרק בפח בסיום היום. אחד האמצעים הפולשניים ביותר בהם משתמשת החברה הינו תוכנת מעקב שהותקנה במכשירים ניידים של העובדים, המתריעה כל פעם כאשר העובד מפר את כלל הריחוק של 2 המטרים.

מעבר למניעת הקרבה, התנאי הנוסף שנחוץ להימנעות מהדבקה הינו סינון האוויר בחללי המשרד. במשרדים צפופים האוויר בדרך כלל “עומד”, ממוחזר, לא מסנן חלקיקי המיקרואורגניזמים מדבקים. כדי לאפשר זרימת האוויר, בכל הארגונים שחזרו לפעילות שגרתית באמצעות המערך שנבנה על ידי חברת קושמן וויקפילד הותקנו מערכות משוכללות לבקרה וסינון האקלים.

עיצוב משרד - עמדות עבודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *