את המהות הפילוסופית של עיצוב בוהו ניתן לתמצת כך: ההרמוניה של חוסר שלמות. כבר עשרות שנים הסגנון הטרנדי הזה מככב הן בעולם עיצוב הפנים והן בתעשיית האופנה. בוהו, או בוהו שיק בשמו הלא רשמי, מזוהה עם שילובים מפתיעים ולא קונבנציונליים של צבעים, מרקמים ומוטיבים קונספטואליים, תוך כדי שבירת המוסכמות המקובלות בתחום.

מה עומד מאחורי הטרנד? למה הוא הפך ללהיט בלתי מעורער בקרב מעצבי הפנים ומעצבי האופנה כאחד? והכי חשוב: האם גם אתם יכולים לעצב בסגנון בוהו? בשורות הבאות ננסה לענות לשאלות אלה (ורבות אחרות).

סלון בוהו שיק

האלמנטים של בוהו שיק מופיעים בבתי קפה, פאבים, חנויות בגדים, משרדים ובתים פרטיים – ויש לכך סיבה טובה. מעבר למראה היצירתי, החד פעמי, מלא באופי ובכריזמה, יש לסגנון הזה יתרון משמעותי נוסף: קלות הביצוע. ואכן, עיצוב בוהו שיק אינו דורש השקעה כספית גבוהה וידע מקצועי מעמיק. למעשה, באמצעות חשיבה “מחוץ לקופסה”, שימוש מושכל בדמיון ובכמה כללי אצבע בודדים – כל אחד יכול להפוך למעצב מוכשר.

כיצד נוצר סגנון בוהו שיק?

סגנון הבוהו שיק נוצר במאה ה-19, בהשראה של יוצרים העוסקים באמנות  – סופרים, אמנים, מטיילים, הוגי דעות – שמחזיקים בתפיסת עולם המבוססת על חשיבה חופשית ודוגלים בסגנון חיים ללא תלות במוסכמות חברתיות. אנשי בוהו הראשונים היו אמנים צרפתיים אשר באו להתגורר בשכונות הזולות של פריז, כדי למצוא אלטרנטיבה לסגנון חיים בורגני. כיום סגנון בוהו ממזג בתוכו השפעות פילוסופיות, קונספטואליות, תרבותיות ופונקציונליות מכל רחבי העולם. איכויות אלו מתבטאות לא רק בעיצוב החללים אלא גם בעיצוב הבגדים. אופנת בוהו כל כך פופולארית, שיש לה נציגות מכובדת גם בקולקציות מובילות של שמלות כלה. כך למשל, האירוע הגדול של שבוע אופנת כלות השנה הציג מגוון דגמי שמלות כלה בסגנון בוהו, העשויים בקו צבעוני, משוחרר, שופע חיוניות וקסם.

כללים מרכזיים לעיצוב בוהו שיק

רגע לפני שאתם מתחילים לעצב בסגנון בוהו, עשו את הדבר החשוב ביותר כדי להצליח – תשכחו את כל מה שאתם יודעים על עיצוב מסורתי. בבוהו שיק אין נוסחאות ואין “הוראות הרכבה” קפדניות. אל תנסו לחכות דוגמאות עיצוב שראיתם בקטלוג נחשב. עיצוב בוהו שיק הינו הביטוי האינטואיטיבי של תחושת החופש ולכן הוא תמיד אקראי, אקלקטי, נטול מבנה וסדר. כל צבע וטקסטורה, כל פריט ריהוט ודקורציה יכולים “לעבוד”, בתנאי שיש לכם חוש אסתטי וחופש מחשבתי.

ערבבו צבעים ומרקמים בולטים, רוב החללים שמעוצבים בסגנון בוהו מאופיינים בצבעים עזים ודומיננטיים, המדגישים טקסטורות בולטות. ניתן לשלב בפלטת הצבעים גווני האדמה החומים והירוקים הטבעיים. ואולם, מרחיקי לכת יכולים להוסיף צבעי אבנים יקרות וגוונים מטליים לפלטת הצבעים המרכזית. גם לבחירת הטקסטורות יש חשיבות רבה, מכוון שפריטי הריהוט והטקסטיל בבוהו שיק באים ממקומות האקזוטיים ברחבי התבל, כמו למשל שטיחים מפרס ומדרום מזרח אסיה.

עיצוב בוהו שיק

כל המהות של בוהו שיק מסתכמת ביצירת השילובים בין הצבעים, הסגנונות והטקסטורות. הצבעים והדפסים לא בהכרח חייבים להתאים אחד לשני ולפעמים ההפך הוא הנכון; ככל שהניגודים יהיו בולטים יותר, כך המראה שיתקבל יהיה ייחודי ומעניין יותר. וזה עוד לא הכל. בבוהו שיק ניתן להמציא שימושים או מיקומים לא סטנדרטיים לפרטי העיצוב והריהוט הרגילים. כך למשל, אפשר לתלות שטיח על הקיר, בנוסף לזה שהונח על הרצפה.

מראה משומש בבוהו שיק

לחללים המעוצבים בסגנון בוהו יש תחושה “משומשת”. אין זה אומר שאתם צריכים לחבל בכוונה בריהוט החדש או בחפצי הנוי האהובים. הכוונה במושג “משומש” מיוחסת לאווירה, שאמורה לשדר חוסר רשמיות ואפילו רשלנות מסוימת.

שילוב רהיטים עתיקים

כאשר הריהוט במראה בוהו מוצע בשלל חנויות ריהוט קונבנציונליות, המעצבים ממליצים לוותר על הדגמים המסחריים ברשתות שמתיימרים לייצג את הסגנון. למעשה, ריהוט בוהו אמיתי הוא וינטאג’ וכדאי לחפש אותו בחנויות ושווקים יד שתיים או בירידי אמנות מקומיים. הכיסאות והספות עם ריפוד קטיפתי שתמצאו בחנויות וינטאג’ יהיו נוחים להפליא ויוסיפו שפע של קסם לאווירה.

יחד עם זאת, בבוהו שיק השילוב של ריהוט וינטאג’ או רטרו לא אמור להיות מתאמץ או מוגזם. מומלץ להציב פריטים עתיקים לצד רהיטים חדשים לגמרי. כך למשל, תוכלו להניח מנורת חרוזים עתיקה על השולחן החדיש שלכם, או לזרוק כרית צבעונית במראה משומש על הכורסה החדשה בקו מודרני.

חדר שינה בסגנון בוהו

מקסימליזם במקום מינימליזם

מכירים את האמירה “פחות זה יותר”? אז זהו, שבבוהו שיק, דווקא יותר זה יותר! בניגוד למגוון הטרנדים המודרניים בסגנון מינימליזם, בוהו שיק דוגל בגישה של שפע. המרחב רווי צבע, צורות וטקסטורות משדרת אינטימיות ונינוחות, ולכל הפריטים הממוקמים בו יש אופי וסיפור. ספרים, פסלים, כריות, מנורות, תמונות קיר, פרטי אספנות נדירים – חפצי נוי ואלמנטים דקורטיביים, המתווספים לפריטי הריהוט הרבים, משחקים תפקיד חשוב בעיצוב החלל.

שילוב עבודות יד ואלמנטים טבעיים

כאמור, סגנון בוהו נוצר בהשפעת האמנות ודוגל בהדגשת הייחודיות ושוני. לכן פרטי ריהוט ודקורציה בעבודת יד הם המרכיבים החיוניים ביצירת העיצוב במראה בוהו שיק. את הפריטים בעבודת יד מומלץ לשלב עם אלמנטים טבעיים, שבאים לידי ביטוי בבדים מסיבים טבעיים, הדפסים וכמובן – בעציצים הרבים, מסוגים וגדלים שונים, שממלאים את החלל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *