שנת 2020 הציבה בפני האנושות אתגרים רבים ומגוונים, בכל רבדי החיים. אחד האתגרים המורכבים ביותר שהתמודדנו עימו בשנה הקודמת היה הצורך להסתגל לסגנון העבודה והלימודים שונה, מהבית – באמצעות זום וממשקי אונליין נוספים. סגנון העבודה החדש שסיגלנו לעצמנו כנראה יישאר איתנו גם לאחר המגיפה. סקרים מראים כי יותר מ- 80% מאנשי המקצוע היו רוצים להמשיך לעבוד מהבית גם לאחר היעלמות הנגיף. בנוסף, חברות רבות מרוצות באותה המידה משיטת העבודה הנוכחית ומתכננות לאמץ פרקטיקה זו גם בעתיד.

חדר ילדים עם פינת למידה

אולם לא רק המבוגרים, נאלצו לשנות את אורח חיינו, אלא גם הילדים. הם, מהקטנים ביותר, בגילאי הגן, ועד לבוגרים, בני הנוער בגילאי התיכון, גילו לראשונה כי כל המרחבים שמחוץ לבית, אליהם התרגלו בעבר, אינם עוד פתוחים בפניהם.

עבור הילדים, שיטת הלמידה מרחוק מצריכה שינוי תפיסתי ורכישת מיומנויות חדשות. על פי הסקרים, הילדים שנאלצו לבצע את מטלותיהם האקדמיות באמצעות המחשב במהלך המגיפה הציגו שיעורי תפוקה ופרודוקטיביות נמוכים בהרבה מאלו של המבוגרים שעברו לעבודה מרחוק. הסיבות העיקריות להבדל זה הינם הקושי של התלמידים להתרכז ולהניע את עצמם לאורך הזמן מול מסכי המחשב. הבעיה הנוספת בלמידה מרחוק קשורה להיעדר האינטראקציה הפיזית עם המורים והילדים האחרים. אולם עד שהמצב הבריאותי ישתפר, סביר להניח כי ילדינו ימשיכו ללמוד, לפחות באופן חלקי, מהבית.

מפרוץ נגיף הקורונה אל חיינו, מאז שהילדים שלנו מבלים את רוב שעות היום בתוך החללים הסגורים, כל אחד מהם זקוק למקום נוח, פונקציונלי ואסתטי, כדי לשחק וללמוד. הורים יכולים לסייע לילדיהם להתרגל לתנאי החיים החדשים באמצעות יצירת פנית למידה מאורגנת היטב, המותאמת לצרכיהם, לגילם, לאופי ולסגנון הלימוד שלהם.

אזור עבודה לילדים

 

אסטרטגיות עיצוב פינת הלמידה לילדים

פינת הלמידה לילדים אינה מושג חדש שנוצר בעקבות הקורונה. למעשה, מרחב למידה והמשחק לילדים קיים בבתים רבים, כחלק אינטגרלי מהעיצוב הכללי של הבית. ואומנם, פינת הלמידה שעוצבה לפני הופעתה של הנגיף והמעבר ללמידה לרחוק, אינה בהכרח מתאימה לתנאי הלימוד החדשים. כעת, נעזור לכם ליצור או לעצב מחדש פינת למידה פונקציונלית, בהתאם לאתגרים החדשים שהילדים ובני הנוער מתמודדים איתם בימים אלה.

נתחיל עם המובן מאליו; לכל ילד ולכל קבוצת הגיל יש צרכים ספציפיים, שעבורם פינת הלמידה חייבת לתת מענה. עם זאת, ניתן לשרטט קוים כלליים של פינת למידה שמתאמים לכל ילד בכל גיל, תוך כדי ההקפדה על איכות הלמידה מהזווית הקוגניטיבית, הפיזית והרגשית.

מרחב פיזי ללמידה

מומלץ להתחיל עם בחירת אזור להקמת הפינה, עם שפע של אור טבעי ותנאים אקוסטיים מתאימים. פינת למידה יכולה להיות מוקמת בחדר ילדים, בחלל משותף ואפילו בסלון או המטבח הביתי שלכם. לכל אחד מהאזורים יש יתרונות וחסרונות משלו. אם אתם מתלבטים איזה אזור בבית מתאים ביותר למיקום של פינת הלמידה, כדאי להציע לילד עצמו לבחור את המקום המועדף עליו.

שולחן עבודה

שולחן עבודה הינו הפריט החשוב ביותר בפינת הלמידה. על כך, מומלץ להשקיע מחשבה רבה בבחירתו. יש להתאים את גודל השולחן לגובה של הילד. בין אם אתם מתכננים לרכוש שולחן למידה מהחנות, או לעצב אותו בהתאמה אישית, עבור ילד בגיל בית הספר מומלץ לבחור שולחן כתיבה לילדים ברוחב שבין  80 ס”מ ל-120 ס”מ, כדי שהתלמיד יוכל להניח את זרועותיו על משטח העבודה. ככל שהשולחן יהיה רחב יותר, כך יהיה לילד קל יותר לתפעל את המחשב, לצפות במסך גדול ולהגיע לחפצים הנחוצים ללמידה.

את גובה השולחן יש לתכנן בהתאם לגיל הילד. עבור ילדים בגיל הרך מומלץ לרכוש שולחן בגובה של 50 ס”מ, לילדים בבית ספר ייסודי יתאים שולחן בגובה של כ-60 ס”מ, ולתלמידים בוגרים יותר כדאי לספק שולחן שגובהו מעל 70 ס”מ. כמו כן, מומלץ להתייחס גם לגובה של הילד בבחירת המידות הנכונות לשולחן הלמידה.

פינת למידה לילדים

כיסא לשולחן למידה

ראשית כל, השקיעו בכיסא נוח, אורתופדי ונכון מבחינה ארגונומית. יש לוודא כי המידות של הכיסא תואמות את הגובה של התלמיד. גובה המושב שנע בין 25 ל – 30 ס”מ מתאים לילד לגיל הרך, גובה שבין 35 ל – 40 ס”מ יתאים לתלמיד בית ספר יסודי, וגובה שמעל 40 ס”מ יתאים לילד גדול יותר. ואולם, האופציה האידיאלית לילדים בכל גיל הינה כיסא עם מנגנון הכוונון של הגובה.

סביבת הלמידה

ארגון פיזי נכון של סביבת הלמידה תורם ישירות ליכולת הריכוז, המיקוד והארגון הפנימי של התלמיד. יש להתקין בפינת הלמידה מדפים ומקומות אחסון לספרים, מחברות וחפצים הכרחיים נוספים. כמו כן, מומלץ לתלות על הקיר, בגובה העיניים של הילד, לוח שנה ויומן משימות. אם הילד עדיין לא יודע לקרוא ולכתוב, ניתן להשתמש במדבקות, בציורים או בסמלים גרפיים בתצורות שונות. ילדים בגילאי בית ספר ייסודי ייהנו מלוח גיר (המותקן על הקיר או עמוד על רגליי העץ) שישמש אותם לרישום או לציור.

תיחום מתחם הלמידה בחלל המשותף

אם פינת הלמידה אינו ממוקמת בסביבה סגורה ועצמאית, ניתן להשתמש במחיצות, ווילונות או בקיר גבס כדי להפריד בין אזור המשותף לאזור הלמידה, לייצר אווירה שקטה ולמנוע הפרעות במהלך השיעורים. אין צורך בהקמת מערך בנייה מסובך ויקר – כיום קיימים מגוון פתרונות ניידים וקלים להתקנה, אשר יסייעו לכם לתחם את פינת הלמידה וליצור הפרדה אקוסטית וחזותית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *