העולם צועד קדימה – והאנושות יותר ויותר מתחברת לטכנולוגיה. כאשר אנחנו חושבים על הקידמה הטכנולוגית, אנו מתייחסים לרוב לממשקים דיגיטאליים, כגון אפליקציות, סמארטפונים, מערכות לניהול בית חכם ועוד. אומנם, ההשפעה הטכנולוגית מורגשת גם בתחומים שכביכול אינם קשורים כלל לעולם ההייטק.

כך, בשנים אחרונות ההתקדמות ההחלה לכבוש גם את עולם עיצוב הפנים וזאת בזכות ההתפתחות הטכנולוגית בתכנון וניהול בניינים חכמים, בין אם אלה מיועדים למחיה ובין אם לפעילות עסקית ומסחרית. כיום, גם הארכיטקטים ומעצבי הפנים הבכירים מנצלים את האיכויות הייחודיות של הפיתוחים הטכנולוגיים כדי ליצור סגנונות בנייה חדשים, אשר יהפכו את חייהם של הדיירים והעובדים לנגישים, נוחים ויעילים יותר.

בתים חכמים

סוגי הטכנולוגיה בתכנון וניהול בתים חכמים

בניית בתים חכמים דורשת ידע, יצירתיות ומודעות גבוהה לצרכים של בני אנוש בעידן המודרני. הארכיטקטים ומעצבי הפנים העוסקים בבניה חכמה נדרשים להבנה של מערכות טכנולוגיות עיצוביות, היכרות עם מערכות חשמל חכמות, יכולת עבודה עם תשתיות חשמל ובניית לוחות חשמל מותאמים, כדי שכל הממשקים יתמכו זה בזה, על מנת ליצור מערך אחיד, רב עצמה, הפועל יחד ביעילות וללא תקלות.

הפיתוחים הטכנולוגיים חודרים אל תוך עיצוב החלל הפנימי ומשפיעים על השינויים בתפיסה שלנו בנוגע לאסתטיקה ויופי. המגמה המשלבת בין הטכנולוגיה ובין העיצוב הולכת ומתחזקת, ואם כיום רק מעצבים מעטים עוסקים בתחום זה, הרי שעתיד הטכנולוגיה תהפוך לחלק בלתי נפרד מהארכיטקטורה המודרנית. כיצד מגמה זאת תבוא לידי ביטוי? כיצד היא תשפיע על ההתנהלות היום יומית שלנו?

בתים חכמים

תפקידו של מעצב הפנים העתידי יהיה להפוך בתים רגילים לבתים המבוססים על טכנולוגיית הייטק. כך למשל, המעצבים יצטרכו למצוא פתרונות טכנולוגיים בהתקנת התאורה החכמה בחללי המבנים. תכנון התאורה בעבר הרחוק הסתפק במיפוי מיקום החלונות להשגת תחושה של אור טבעי. בהמשך הומצאו מתגי תאורה לשליטה בעוצמת התאורה המלאכותית, הן לחיסכון באנרגיה והן לשיפור החוויה האנושית. כתוצאה מכך, נוצרו טיימרים המאפשרים תזמון הדלקה וכיבוד האור וסגירה ופתיחה של תריסים חשמליים. היום הפעלת הטיימרים נעשית דרך האפליקציה במכשירים ניידים.

בעתיד, צופים המומחים, השליטה על ממשקי הבתים תהיה אף יעילה יותר וכל מערכות יתואמו ביניהם באמצעות אפליקציה בודדה. הטכנולוגיה צפויה להגיע ממש לתוך המבנה של הבית. תארו לכם מקלחת מבוקרת על ידי הקול שלכם, או למשל, חלון שיכול להחליף עבורכם את הנוף. האפשרויות הן אינסופיות ואין ספק שככל שהזמן יעבור, כל ממשקי הבית יהפכו למשוכללים יותר.

ברמה הפרקטית, יש להניח שהשינויים יבואו לידי ביטוי גם בשפה העיצובית ואופי החללים החכמים. אפשר רק להניח כיצד ייראה בית ללא מפסקי חשמל, מה יקרה לאזור הטלוויזיה שבסלון, אלו מטמורפוזות יעבור המטבח שיודע לבשל ולשטוף כלים לבד, כיצד שינויים מהסוג הזה ישפיעו על התכנון הארגונומי של הרהיטים, מידות של החללים השונים בתוך הבית וגם התפיסה העיצובית.

עיצוב פנים בעידן מודרני

שימוש בהדפסת תלת ממד בעיצוב

פיתוח מדפסות תלת מימד מוביל את עולם העיצוב לתוך עידן חדש. יש המאמינים שהדפסה התלת ממדית תגרום לתחילתה של המהפכה התעשייתית הבאה. באמצעות המדפסת התלת מימדית יוכלו מעצבים ליצור רהיטים ממגוון חומרים, לבנות דגמים ייחודיים כיד הדמיון. יהיה ניתן להשתמש בהדפסה תלת מימדית לעיצוב רהיטים מורכבים מזן חדש – כאלה שמכונות היצור “המסורתיות” לא יכולות לייצר. ריהוט מסוג זה יהיה מותאם באופן אישי לצרכי הלקוח. המדפסות יתמכו גם בייצור המוני, לחסכון זמן העבודה והעלויות. כמו כן, יהיה אפשר ליצור דגם מוקטן של מבנה או אלמנט ממנו על מנת לאפשר ללקוח להחליט האם כך הוא רואה את התוצר הסופי. כאשר הרעיון הגולמי עשוי לקבל צורה חזותית בקלות, במהירות וללא עלויות גבוהות, יהיה קל יותר לתכנן את הבנייה ולהימנע מטעויות.

עיצוב בר קיימה

הקידמה הביאה איתה עלייה במודעות לאספקטים האקולוגיים של הבניה. כך למשל, כיום הולכת ומתחזקת  מגמה אקולוגית חדשה, על פיה יש לבנות בתים קטנים, הן על מנת לחסוך במחירי הדיור והן כדי לצמצם את הייצור של פחמן וכך להקטין את רמת הזיהום. המעצבים נדרשים לתכנן בתים פונקציונליים, מודולאריים, גמישים, המסוגלים לתת מענה למגוון צרכים באמצעות ממשק אחד. כדי לחסוך באנרגיה, מותקנות בבתים מערכות סולריות המספקות חשמל זול ביום וגם בלילה. גם התאורה כיום מתוכננת באופן שחוסך אנרגיה. כפי שנראה כיום, אנו צופים שבעתיד עיצוב הפנים יתבסס על תפיסה אקולוגית, ידידותית לסביבה, המנצלת חומרים מקומיים וריהוט מתכלה ומשוחזר.

מציאות מדומה

המציאות המדומה הפכה בשנה האחרונה לחזית הקידמה ולא רק במשחקים או בטכנולוגיות הבריאות. בקרוב, המציאות המדומה תחדור גם לתוך תעשיית העיצוב. כך למשל, הרוכש הפוטנציאלי של הבית שעדיין לא נבנה, יוכל לא רק לצפות, אלא לעבור בין חללי הבית, באמצעות ההדמיה. כך יהיה ניתן לבחור את הריהוט, הריצוף, המטבח, ואף הדקורציה באופן מוחשי ביותר, כבר בשלב התכנון. השימוש בהדמיות כיום יקר מאוד, אך בעתיד, ככשל הטכנולוגיה של המציאות המדומה תתקדם, העלויות ירדו ואפשרות זאת תהיה זמינה לקהל הרחב.

רהיטים דיגיטליים

מעצבי פנים משתמשים בריהוט כדי לעצב את המרחב באופן אסתטי ופונקציונלי. השימוש היומיומי בטכנולוגיה שינתה את תפיסת המרחב בבית. מנקודת מבט עיצובית, יש הרבה פריטים שפעם היו חלק הכרחי מעיצוב בבית, כמו ארונות למסמכים, שעונים, ואף שידות ספרים, וכיום כמעט ואינם נמצאים בשימוש. חלקים נרחבים מהחוויה האנושית מאוחסנים כיום במכשירים דיגיטליים, אשר מאפשרים לנו גמישות, תנועה ונגישות. על כך, תכנון ריהוט, מערכות תקשורת וממשקים אוטומטיים יצריך יותר התייחסות כבר בשנים הקרובות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *