גופי תאורה במראה פנסי רחוב, קיר גרפיטי, ריהוט מברזל ואפילו צינורות חשופים: אם כל אלה מעלים אצלכם אסוציאציות של מפעל ישן, מחסן תעשייתי או מבנה מסחרי במהלך הבנייה או השיפוץ, אתם לא מעודכנים. האמינו או לא, אבל בדיוק כך מעצבים את דירותיהם הסלבריטאים ואנשי הבוהמה והאמנות, אלה שקובעים את הטון באופנה הבינלאומית.

עיצוב בסגנון תעשייתי

הסגנון הייחודי הזה אמנם עדיין לא הפך למיינסטרים, ועדיין – מדובר באחד הטרנדים הלוהטים ביותר בעולם העיצוב המודרני. בשנים אחרונות הסגנון התעשייתי כובש את חובבי העיצוב המקומיים גם כאן בישראל, ולכן הגיע הזמן שנכיר אותו לעומק.

אז מהו – עיצוב פנים תעשייתי? האם הוא מתאים לכולם? והאם גם אתם יכולים להשתמש באחד או כמה מהאלמנטים האופייניים לסגנון כדי לעצב את דירתכם הפרטית?

עיצוב תעשייתי

עיצוב תעשייתי – איך הכל התחיל?

כמו רבים מהטרנדים המודרניים, עיצוב פנים תעשייתי התחיל “בשוליים”. סטודנטים דלי התקציב בניו יורק ובלונדון, אלה שלא יכלו להרשות לעצמם ריהוט יקר וחומרי גלם וגימור איכותיים, מילאו את הלופטים הצפופים שלהם בריהוט בסיסי שניתן למצוא בכל מחסן תעשייתי, ויתרו על קירוי, צבע וטיח והסתפקו בקירות בטון חשופים.

מהר מאוד הסתבר שיש במראה הייחודי שהתקבל אמירה עכשווית מעניינת, הרמוניה מהפכנית ואסתטיקה פורצת דרך. הלוק החדש התקבל בזרועות פתוחות בקרב הארכיטקטים והמעצבים המובילים, אשר תמיד מחפשים את הדבר הגדול הבא. והנה התוצאה – כיום, פרטי ריהוט, תאורה ודקורציה בסגנון תעשייתי מוצעים לצרכנים מן השורה ברוב החנויות הנחשבות לעיצוב הבית.

עיצוב מסעדה בסגנון תעשייתי

עיצוב הבית בסגנון תעשייתי – מאפיינים מרכזיים

בחלל הטיפוסי במראה תעשייתי הקירות חשופים, לעיתים מקושטים על ידי ציורי גרפיטי, החלונות “ערומים”, ללא ווילונות, בנויים מפרופיל בלגי בצבע שחור והתקרה מציגה לראווה תעלת מזגן, מאוורר תעשייתי מתכתי ענק וצינורות מים. הריהוט מינימליסטי, בגוונים כהים, עשוי משילובי ברזל עם עץ גס לא מעובד, בד וחומרים נוספים, אקזוטיים הרבה יותר.

אך גם אם המראה התעשייתי הקר והמנוקר לא עושה לכם את זה, אין זה אומר שצריך לפסול את הכל. כמה פירטי ריהוט מעבדה ודקורציה מצומצמים, כמו קיר לבנים בודד, גוף תאורה במראה נרות פחם, סולם מתכת שישמש לתליית בגדים או תיקים, או חפץ רטרו נדיר כמו פטפון עתיק או מכונת תפירה ישנה, יעניקו לחלל שלכם אווירה מיוחדת, בלי לפגוע בתחושה של חמימות ואינטימיות.

ואולם, בין אם תרצו ללכת על הגרסה “המחמירה” של הסגנון התעשייתי, ובין אם תסתפקו במספר אלמנטים אופייניים, העיצוב בסגנון המודרני ידרוש מכם אומץ, תעוזה וחשיבה מחוץ לקופסה. הנה כמה רעיונות לעיצוב הבית במראה האופייני, כדי שתוכלו לקבל מהם השראה.

ריהוט מעוצב בסגנון תעשייתי

רעיונות לעיצוב הבית

תשכחו מהשלמות – החלל המעוצב בסגנון תעשייתי תמיד ייראה טיפה לא גמור. חוסר השלמות האופייני מתבטא בעיקר באחד או יותר משלושת האלמנטים הבאים: הקירות ללא טיח, במראה ישן ומחוספס, התקרה ללא קירוי, החושפת צנרת, והרצפה מרוצפת בטון.

מובן מעליו שהמראה של החלל בעיצוב תעשייתי שונה מאוד מזה מכל מה שמוכר לכם בעיצוב הסטנדרטי. לכן, מומלץ ליישם את הרעיונות העיצוביים האלה במינונים הנכונים ובחללים מתאימים, כמו למשל במבנים עם תקרה גבוהה וקירות מלבנים, שמתגלים לאחר הסרת הטיח. האמיצים שביננו לעשות צד נועז אף יותר ולשלב קטעים מטויחים בציפוי שליכט אקרילי בגווני האדמה החומים בתוך קיר מלבנים חשוף ומחוספס, לקבלת מראה אותנטי ו”אדג’י” אף יותר.

התקרה שחופשת תעלת מזגן לא בהכרח תיראה אסתטית עבור רובינו, אך אם תשלבו בה מספר קורות עץ מאסיביים, המסתירים חלק מהצנרת, התוצאה עשויה להפתיע לטובה. המראה ישודרג אף יותר לאחר ההתקנה של גופי תאורה בולטים ממתכת, עם חבל ספינה או שרשרת ברזל מסביב לחוט חשמל .

אם הרעיון לצפות את הרצפה בבטון חלק או מחוספס נשמע לכם מהפכני מדי, אפשר לבחור באופציה מתונה ואסתטית יותר: פרקט איכותי מעץ מלא בגוונים כהים. כדי שהפרקט לא ייראה חדש מדי, מניחים עליו שטיח במראה ישן (שכמובן לא אמור להיות ישן באמת).

את הריהוט המתאים לסגנון תעשייתי אפשר למצוא דווקא בשווקי רחוב, באתרי יד שתיים או בחנויות עתיקות. הפריטים שתמצאו שם – שולחנות קפה וכסאות הבנויים מארגזים, לוקרים וארונות משרדיים מברזל, מכשירים ישנים שישמשו אתכם לדקורציה – יהפכו את החלל שלכם למסקרן, מקורי ויוצא דופן. אפשר גם להשתמש בחומרי בניין כמו חלקים מצנרת, בריקים, בלוקים מבטון ופלטות מתכת, כדי לבנות מהם ריהוט ייחודי. אם לא מתחשק לכם להשקיע בעבודות שחזור, בנייה ושיפוץ, יש גם אופציה קלה יותר: ריהוט חדש שבנוי בסגנון רטרו אופייני.

דירה מעוצבת בסגנון תעשייתי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *