לרובנו יש צורך במרחב אישי ופרטי. זהו צורך בסיסי שאפשר להבין יותר לעומק אם אתם גרים בדירת שותפים, מגדלים ילדים בחדר משותף או פשוט זקוקים למרחבי עבודה ומנוחה שקטים. כל אלו מציפים את הצורך בפרטיות מה שמתורגם בסופו של דבר בחלוקה לחללים. עם זאת, הפתרונות הקיימים לפעמים מכערים את המרחב או יוצרים הפרדה אטומה ומבודדת מדיי. הקירות האטומים הם קצת יותר מדיי מבודדים והמחיצות הרעועות לא באמת מאפשרות תחושה של רוגע והפרדה אמיתית, אז מה כן? משרביות.

משרביות מעוצבות לבית

מהי משרביה?

משרביות הן בעצם קירות או משטחים עומדים וקבועים שמעוצבים לפי צורות גיאומטריות ובניהם חורים או חללים המאפשרים לאדם לראות את הצד השני תוך מעבר של אוויר. הקסם של משרביה לבית הוא היציבות שלה והיכולת שלה להפריד בין מרחבים באופן יעיל ואסתטי ובכך לשמור על פרטיות ובו בזמן לאפשר לנו להיות מודעים למתרחש ולא לגמרי להיות מופרדים מהצד השני. כשמוצבות באור היום כקיר חיצוני, הן מאפשרות לתושבי הבית לחזות בסביבה בחוץ דרך החריצים תוך שלעוברי האורח מבחוץ אין דרך לראות את המתרחש בפנים.

מקורן של המשרביות הוא בעולם האסלאמי הישן שם הן שימשו את הנשים שלא נהגו לצאת מהבית, אך עדיין רצו לראות את הרחוב. בנוסף, המשרביות תרמו לשמירה על איזון טמפרטורות ובעצם על זרימת אוויר בבתים לפני עידן החשמל באותם האזורים שהיו באקלים חם ויבש.

משרביה לבתי עסק

משרביות באדריכלות המודרנית

מעבר להיסטוריה של העולם האסלאמי, משרביות משולבות כיום באדריכלות באופן שרק ממשיך לצבור תאוצה. השילוב של משרביות באדריכלות העכשווית נעשה בצורה יצירתית תוך שימוש בחומרים כמו אבן, עץ ומתכות שונות וביצור בטכנולוגיות חדישות כמו חיתוך בלייזר. כיום, למשרביות שימושים רבים הן בפנים ובחוץ הבית, אך העיקריים בניהם הם כמובן הצורך בהפרדה לשמירה על פרטיות תוך יצירת הרמוניה בבית, ויצירת עניין ואלמנטים עיצוביים ייחודיים כמו גם שמירה על אסתטיות בבית.

מרחב פרטי אך לא מבודד

שילוב משרביה במרחב למטרות הפרדה ופרטיות מאפשרת לחוות חלל סגור ופרטי אותו ניתן להקדיש למנוחה, עבודה או פנאי אך לא להרגיש בידוד יותר או לכער את הבית. בעוד שפתרונות אחרים כמו מחיצות, פרגודים או קירות גבס מאפשרים רק הפרדה מלאה או ארעית, שיופיה מוטל בספק לרוב, משרביה היא אלמנט קבוע, אסתטי ומרגיע שמספק את פרטיות הנדרשת ומספק אוורור ותחושת הרמוניה, בלי לבודד אותנו משאר החלל לחלוטין.

משרביה היא גם כלי נהדר להפרדה בחלל החיצוני של הבית; בגינה או במרפסת, בה רוצים להקצות אזורים שונים לשימושים שונים כמו למשל – פינה למנגל, מרחב לאירוח של ארוחה, או בשילוב הנפוץ ביותר: הפרדה בין השטח של השכנים לשטח שלנו. המשרביה היא פתרון טוב כיוון שיכולה להיות מעוצבת מחומרים שונים ולפיכך כך להיות מותאמת גם לתנאי החוץ בין אם מדובר על נזקי הגשם כמו רטיבות ועובש או על נזקי השמש כמו קילוף או יבוש החומר של מחיצות זמניות.

משרביה לבית

אלמנט עיצובי

שילוב נוסף של המשרביות בעולם האדריכלות בימינו הוא שילובן באלמנט עיצובי. הגיוון שיכול להיעשות עם המשרביה במשחק עם החומרים מהם עשויה, הצורות מהן מורכבת, הגודל והמיקום שלה, מאפשר לאדריכלים כיום להפעיל את הדמיון החוש העיצובי ולתת לקוח אלמנטים מתוחכמים וחדשניים לעיצוב הבית. משרביות כיום משמשות כדפוסים מעל קירות להוספת עניין וטקסטורה, כחיפוי לפתחי אוורור, בצורות מידוף ואפילו כמעקות מדרגות ומרפסות. עולם המשרביות מלא באפשרויות ולכן לא רק חובבי האוריינטליזם ממהרים להכניס את האלמנט העיצובי המגוון כל כך הזה לבית ולגינה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *